Tuesday, April 17, 2012

Bersalin Cesarian - cZer @Home

Kita sambung kembali entri yang lalu. Bersalin @PPUM part 1
Selepas bermalam dihospital selama dua malam, aku dibenarkan pulang ke rumah. Dalam kereta, by kata, kali ini aku nampak lebih ceria dan segar. Tapi aku kata, kali ini aku masih lagi rasa sakit. Berjalan pun, aku tak boleh berjalan laju. Rasa seperti perut terbuai-buai dan ngilu. Mungkin kerana Ammar seorang anak yang baik, lebih banyak tidur dan tidak menangis. Jadi, aku rasa sedikit tenang dan dapat berehat
Berpantang kali ni aku memilih untuk berpantang di rumah sendiri. Tanpa sesiapa yang membantu. Hanya diriku dan ammar yang gebu. Walaupun pada niat asalnya aku ingin berpantang di rumah mak dan segala persediaan sebenarnya telah dibuat. Pakaian-pakaian dan kelengkapan lain pun semua telah dihantar ke rumah mak. Namun, atas sebab-sebab yang tertentu, aku memilih untuk balik ke rumah sendiri selepas sehari bermalam di rumah mak. Agak sedih, namun terpaksa. Tapi yang pasti, bukan kerana mak atau abah tidak mahu menerima kehadiran kami. Atas faktor lain. Lagipun, kali ni, aku ingin cuba berdikari sendiri.
Bersalin kali ni, lebih mencabar. Lebih sakit dan lebih lama aku menanggung kesakitan. Orang lihat aku macam stabil dan sihat. Tapi sakit di dalam siapa yang tahu. Mereka semua kata, “alah, orang bersalin operate tak sakit. Takde luka apa-apa. Bawah tu tak sakit, senang nak gerak dan buat kerja.” Erm…. Itu la kebanyakan komen-komen yang aku dengar. Pandai-pandai je. Cuba rasa sendiri barulah tahu macamana. Hampir 2minggu, aku agak sukar untuk bangun selepas baring. Pedih betul rasanya. Rasa ngilu-ngilu. Sampai ada ketika, aku terpaksa panggil by untuk tolong aku bangun. Sakit sangat. Berbeza dengan kali pertama, hari kedua, aku sudah stabil dan tiada kesakitan dirasakan. Mungkin atas faktor jarak kelahiran yang hampir dekat. (Selepas setahun melahirkan Asya, aku telah disahkan hamil lagi). Jadi mungkin luka di dalam perut tidak sembuh dengan sempurna. Mujur juga rasa sakit untuk bangun selepas baring itu hanya dirasakan sekali sekala dalam dua minggu itu.

*** Lupa pula terima kasih pada mereka yang melawat dan bagi hadiah and ang pow.

No comments:

Post a Comment